IZABELA TROJANOWSKA

W roku 1980 rozpoczęła karierę muzyczną nawiązując współpracę z Budką Suflera. W tym okresie lider tego zespołu, Romuald Lipko, skomponował dla niej osiem piosenek, które stały się przebojami. Przełomowy był hit Tyle samo prawd ile kłamstw. Wkrótce na KFPP w Opolu artystka wylansowała kolejny przebój Wszystko czego dziś chcę.

Za interpretację obu tych utworów została uhonorowana jedną z dwóch głównych nagród. W tym czasie oba te utwory wydano na dwóch singlach, zawierających dodatkowe przeboje Komu więcej, komu mniej oraz Tydzień łez. Kolejne utwory: Jestem twoim grzechem, Sobie na złość, Nic za nic i Pytanie o siebie, wydano wkrótce na dwupłytowej „EP-ce”. Wszystkie wydane dotąd osiem nagrań zebrano na początku 1981 roku na debiutanckim albumie Trojanowskiej, Iza. Płyta została zamówiona w rekordowym nakładzie blisko miliona egzemplarzy, jednak z przyczyn technicznych na rynek trafiło zaledwie 50 tys. egzemplarzy oraz kaseta magnetofonowa. Promujące ją single rozeszły się jednak w nakładzie ponad 300 tys. sztuk.

Po zakończeniu współpracy z Budką Suflera, zaraz po wydaniu ich wspólnego albumu, z Trojanowską rozpoczął współpracę zespół Stalowy Bagaż w składzie: Aleksander Mrożek (gitara, lider), Kazimierz Cwynar (gitara basowa) i Jacek Krzaklewski (gitara). Z tym zespołem Trojanowska wystąpiła na festiwalu w Opolu w 1981 roku, śpiewając przeboje Pieśń o cegle oraz Na bohaterów popyt już minął, ubrana w ZMP-owski strój z czerwonym krawatem. Wywołało to spore kontrowersje, a zarząd krakowskiego oddziału ZSMP wystosował protest przeciwko rzekomemu sprofanowaniu symbolu tej organizacji przez artystkę. Oba przeboje trafiły wkrótce na ich wspólną „EP-kę”, która rozeszła się w ponad 100 tys. egzemplarzy.

Następna płyta, Układy, powstawała od końca 1981 roku i ukazała się w 1982. Zagrali na niej między innymi Aleksander Mrożek, Jan Borysewicz, Wojciech Bruślik, Andrzej Dylewski i Janusz Grzywacz. Układy prezentowały bardziej rockowe brzmienie niż jej pierwsza płyta. Album przyniósł kolejne przeboje: Karmazynowa noc, Brylanty oraz Obce dni.

W lipcu tego samego roku Trojanowska nagrała wspólnie z Tadeuszem Nalepą płytę Pożegnalny cyrk, która zawierała utwory silnie krytykujące stan wojenny. Cenzura nie dopuściła do wydania albumu – czekał on na wydanie 11 lat. W tym okresie Trojanowska była z jednej strony atakowana przez „Solidarność” za pokazany w telewizji występ w Sali Kongresowej, a z drugiej strony szykanowana przez władzę za odmowę kolejnych występów. Wraz z mężem zdecydowała się na emigrację: przebywała w Holandii, USA, Wielkiej Brytanii, a w 1987 osiadła w Berlinie Zachodnim.

W 1990 artystka wydała kolejny studyjny album „Izabela Trojanowska”, tym razem zawierający wyłącznie anglojęzyczne utwory. Przeznaczony był na rynki zachodnie i pt: „Independance” trafił najpierw na rynek brytyjski, wydany nakładem niezależnej wytwórni Rondor Music. Dwa lata później trafił też na rynki amerykański i kanadyjski. W 1990 wokalistka zaprezentowała nowy materiał na festiwalu w Sopocie. Rok później, w czerwcu 1991, urodziła córkę Roxanę. W 1994 Trojanowska zaśpiewała razem z Budką Suflera na ich jubileuszowym tournée. W 1995 nawiązała współpracę artystyczną z kompozytorami Adamem Abramkiem i Pawłem Sotem. Nagrała z nimi album Chcę inaczej, na którym znalazły się przeboje: I stało się, Więcej niż życie oraz Nareszcie czuję.

Carrum Agencja Muzyczna

Our mission is to promote and develop musical talents and create unforgettable musical experiences for our clients by organizing high-quality concerts and performances by artists.

2023 Wszystkie prawa zastrzeżone Carrum

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Funkcjonalne
COOKIESCK_ESSENTIAL_DESC_1
COOKIESCK_ESSENTIAL_TXT_1
COOKIESCK_ESSENTIAL_DESC
Accept
Decline